Nové značky a pravidla provozu na pozemních komunikacích

V poslední době prochází dopravní právo v ČR řadou úprav, které reagují na měnící se potřeby dopravy a usilují o zjednodušení a zpřehlednění dopravního značení.

Od 1. července 2025 vstupují v platnost klíčové změny, především novela vyhlášky č. 294/2015 Sb., která mění dopravní značení a mění související zákony. Vyhláška je základním prováděcím předpisem pro pravidla provozu na pozemních komunikacích, včetně definice a provedení dopravních značek.

Novela této vyhlášky přináší nové značení nebo doplňuje stávající značky o nové typy:

Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací

Nově značka umožňuje znázornit i šikmá a kombinovaná připojení vedlejších komunikací.

Emisní zóna a konec emisní zóny

Nové znění mění pojem „emisní zóna“ na „nízkoemisní zónu“, navazuje ji na konkrétní právní předpis a doplňuje povinnost uvádět odkaz na informační systém nízkoemisních zón, čímž se zpřesňuje právní rámec i praktické informování řidičů o podmínkách vjezdu.

Jednosměrný provoz s povoleným provozem cyklistů v protisměru

Značka označuje směr jízdy vozidel na jednosměrné pozemní komunikaci a označuje povolení vjezdu cyklistů v protisměru.

Slepá pozemní komunikace a návěst před slepou pozemní komunikací

Novou doplňkovou značku lze použít pro označení pozemní komunikace, po které nelze dále pokračovat v jízdě s výjimkou cyklistů.

Vyhrazené parkoviště

Nová doplňková značka se symbolem elektromobilu označuje místo vyhrazené pro stání vozidla pouze po dobu dobíjení. Tato značka je vždy doplněna vodorovnou dopravní značkou „Nápis na vozovce“ se symbolem dobíjecí stanice.

Vyhrazený jízdní pruh

Nový typ značení vyhrazeného jízdního pruhu doplňuje možnost vyznačení vyhrazeného jízdního pruhu nejen pro vozidla hromadné dopravy nebo TAXI, ale také pro cyklisty, a to v libovolné poloze mezi ostatními jízdními pruhy.

Nové značení náhradní trasy dálnic

Nové značení zavádí oficiální systém „náhradních tras dálnic“ označených písmenem N a číslem, který umožňuje přehledně a trvale vyznačovat objízdné směry při uzavírkách nebo omezeních dálniční sítě.

Nové prvky zahrnují:

  • Směrové tabule s označením trasy a šipkou (přímý, levý, pravý směr), které ukazují průběh objížďky.
  • Hlavní značku „náhradní trasa“, informující o začátku nebo vedení trvale vyznačené náhradní trasy.
  • Možnost doplnění o symbol cíle nebo číslo původní dálnice, které náhradní trasa nahrazuje.

I mezi ostatní symboly přibyly nové značky:

  • Dobíjecí stanice pro nákladní automobily nad 3500 kg nebo autobusy.
  • Čerpací stanice vodíku.
  • Čerpací stanice LNG.

Přerušované žluté světlo

Nově může být světelný signál doplněn i symbolem chodce, cyklisty nebo obou, pokud je nutné na ně zvlášť upozornit. Význam a použití světla, včetně možnosti světelné rampy a směrového blikání, zůstávají beze změny.

Výstražný práh

Práh nebo sestava prahů vytváří umělou nerovnost upozorňující na blížící se ukončení jízdního pruhu nebo na překážku na vozovce či na krajnici při přechodné úpravě provozu na pozemní komunikaci a je-li to nezbytné, je možné jej přejet.

Další změny v pravidlech silničního provozu

Další změny přináší i související právní předpisy jako např. zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu. Změny se netýkají přímo nových značek, ale upravují související pravidla, která ovlivňují provoz na silnici:

  • Zákaz projetí křižovatky na žlutou už není novinkou, ale novela zpřísnila sankce. Pokud řidič nezastaví na žlutou, může být pokutován vyšší částkou 4 500 – 5 500 Kč a 6 trestnými body.
  • Upravuje například mimo jiné i provoz automatizovaných vozidel, kde se definují podmínky, kdy osoba na sedadle řidiče nesmí konzumovat alkohol a kdy musí být schopna převzít řízení na výzvu vozidla. Za jaké chování mohou vzniknout přestupky a skutečnost, že vozidla budou muset mít tzv. „černou skříňku“ pro záznam dat o jízdě.
  • Přidává novou sankci na poli silniční dopravy, která se týká ohrožení jiného řidiče při „odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci“. Za takovýto přestupek může řidiči být udělena pokuta ve výši od 2 500 – 3 500 Kč nebo 4 000 – 10 000 Kč ve správním řízení a 4 body na kartě řidiče. 
  • Hranice pro povinnost přivolat policii u dopravní nehody se zvyšuje ze 100 000 Kč na 200 000 Kč hmotné škody na jednom ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí.
  • Žádost o vydání nového řidičského průkazu, výměnu průkazu, vydání karty řidiče lze podat elektronicky prostřednictvím Portálu dopravy. Nově vydaný doklad lze pak zaslat na výdejní místo.
  • Platnost evidenční kontroly vozidel se prodlužuje z 1 roku na 2 roky. Tímto se zjednoduší převody vozidel mezi majiteli i registrace dovezených vozidel. Nově bude možné uznat také platnou technickou prohlídku (STK) jako náhradu evidenční kontroly, pokud údaje o vozidle odpovídají skutečnosti. cílem je omezit zbytečnou administrativu a náklady spojené s prokazováním technického stavu vozidla při jeho přepisu či registraci. 

Inspekce silniční dopravy (INSID)

Od července 2025 zahajuje činnost nově vzniklý správní orgán Inspekce silniční dopravy, který vznikl na základě novely prováděcího předpisu č. 130/2025 Sb., zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. INSID bude působit jako ústřední dozorový orgán v oblasti silniční dopravy a převezme část pravomocí, které dosud vykonávaly krajské úřady a Ministerstvo dopravy.

Mezi jejich úkoly bude patřit:

  • Kontrola dodržování právních předpisů v silniční dopravě, např. přeprava osob, nákladní doprava, taxislužby, mezinárodní přeprava.
  • Dozor nad dopravci a řidiči – kontrola licencí, povolení a dodržování bezpečnostních podmínek.
  • Řízení o přestupcích a ukládání pokut, včetně možnosti vydat rozhodnutí přímo na místě, tzv. příkaz na místě.
  • Zavedení mobilních inspekčních jednotek, které budou provádět kontroly vozidel přímo v terénu, včetně hmotnostních, technických či časových limitů jízdy.
  • Spolupráce s policií, celní správou a zahraničními orgány při mezinárodních dopravních kontrolách.

INSID tak má přinést větší jednotnost a efektivitu kontrolního systému v silniční dopravě. Dopravci i řidiči by měli očekávat častější, ale také cílenější kontroly, zaměřené zejména na bezpečnost, dodržování doby řízení a odpočinku, technický stav vozidel a využívání digitálních tachografů.

Nové úpravy v dopravním značení přinášejí větší přehlednost a reagují na rychlý rozvoj moderních forem dopravy, včetně elektromobility a alternativních paliv. Zároveň vzniká nový správní orgán, který má zajistit efektivnější dohled nad stále rostoucí a složitější dopravní sítí v České republice. Hlavním cílem všech změn je bezpečnější, přehlednější a jednodušší silniční provoz pro všechny účastníky.

Zdroj[1]: Vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. 2015.Dostupné také z: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294.

Zdroj [2]: Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu). 2000. Dostupné také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

Zdroj [3]: Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. 1994.

Dostupné také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1994-111

NAŠI ZÁKAZNÍCI